MENCINTAI RASULLAULAH KEPADA MU ALLAH AKU BERSERAH

Wednesday, August 4, 2010

DETIK KEJATUHAN SATU EMPAYAR

Anak anak ku
Bermulanya kejatuhan mana mana empayar ialah bila sesaorang pemerintah ini mulai mengubah nilai nilai murni yang menjadi tiang, rukun atau sesuatu polisi. Didalam kerajaan daulah Islamiyah misalnya setelah pemerintahan Khulafau Al Rashidin digantikan oleh Empayar Umaiyah dan Abbasiyah , kaum kaun pendatang yang duduk dibawah pemerintahan telah melihat kesejahteraan umat tidak akan dapat dipertahankan lagi kecuali melalui revolusi aman atau berdarah.

Kejadian yang sama berlaku dari kerajaan Mataram, Majapahit, Sulu dan terdahulunya Angkor, Khemer, Melaka dan kesultanan di Nusantara Melayu. Kejadian yang sama tetapi dalam bentuk yang berbeza telah berlaku dan ianya berpunca dari sistem politik yang mengutamakan kehendak kehendak individu dari kehendak dan kesejahteraan keseluruhan. Abah melihat terdapat sinonimnya dengan apa yang akan berlaku dalam sedekad dua ini jika pemerintah, umarak  dan ulamak tidak menunjukkan dengan jelas dalili dalil kejatuhan tersebut. Bila ingin beraja di hati dan bersultan di mata semuanya ingin disanggah tanpa membezakan faktor faktor sosial. Terdapat susunatur yang digariskan oleh Rasullaulah saw dalam hal yang bersangkutan dan insyallah dilain kesempatan ianya akan disertakan insyallah.

Anak anak ku,

Firman Allah dalam surah Al Mulk Ayat 1
" Sesungguhnya Allah memerintah kalian menyampaikan amanah yang kamu terima  dan kepada yang berhak menerimanya. Jika menetapkan polisi  hendaklah berlaku adil . 

Surah An Nissa Ayat  58  "Sesungguhnya Allah telah memberi sebaik baik pengajaran kepada kamu".  "

Surah Al Maidah Ayat 8 " Hai orang orang yang beriman hendaklah kami tegakkan keadilan, seperti memberi kesaksian secara jujur. Jangan membenci orang lain serta kebencian itu mendorong kamu berlaku tidak adil. Selalu ingatlah kepada Allah kerana Allah selalu mengetahui apa yang kamu perbuat"

Tujuan pembentukan empayar  menurut pandangan islam ialah mengatur keadilan, memberi rasa man  serta melindungi hak individu didalam empayar tersebut. Diskriminasi agama dan rasial tidak akan berlaku jika pemerintah mengikuti hukum dan garis panduan dan berdamai dengan masyarakat.

Waullah Hu Aklam.