MENCINTAI RASULLAULAH KEPADA MU ALLAH AKU BERSERAH

Tuesday, August 10, 2010

KEADILAN BUKAN BERDASARKAN GENDER

Anak anak ku,
Dalam al-Quran, dalam Surah al-Naml Allah menceritakan tentang Permaisuri atau Ratu negara Saba’ (dikenali oleh sejarah sebagai Balqis) telah mengepalai kerajaan yang besar, yang bertindak dengan cara yang lebih bijak dari menteri-menteri lelaki dalam kerajaannya.

Firman Allah menceritakan hal ini: (setelah membaca surat itu), Ratu Saba’ berkata: “Wahai para pembesar negara! Sesungguhnya telah disampaikan kepadaku sepucuk surat yang mulia. Sesungguhnya surat itu dari Sulaiman, dan kandungannya (seperti berikut): “Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Bahawa janganlah kamu meninggi diri terhadapku, dan datanglah kamu kepadaku dengan menyerah diri”. Ratu itu berkata lagi: “Wahai para pembesar negara, berilah pendapat kamu kepadaku mengenai perkaraku ini; aku tidak pernah memutuskan sesuatu perkara sebelum kamu hadir (memberi pendapat)”. Mereka menjawab: “Kita adalah orang-orang yang kuat gagah dan amat berani merempuh peperangan; dan perkara itu terserahlah kepadamu; oleh itu fikirkanlah apa yang engkau hendak perintahkan”. Ratu itu berkata: “Sesungguhnya raja-raja, apabila masuk ke sebuah negeri, mereka merosakkannya, dan mereka menjadikan penduduknya yang mulia hina-dina; dan sedemikian itulah mereka akan lakukan. Dan sesungguhnya aku hendak menghantarkan hadiah kepada mereka, kemudian aku akan menunggu, apakah yang akan dibawa balik oleh utusan-utusan kita”. (Surah al-Naml: ayat 29-35).


Di sini al-Quran meriwayatkan kebijaksaannya membuat keputusan sehingga akhirnya membawa Ratu Saba’ itu beriman dengan Nabi Sulaiman a.s. Kisah wanita yang bijak ini dirakamkan oleh al-Quran tanda wanita juga mampu membuat keputusan yang baik.

Waullah Hu Aklam

No comments: