MENCINTAI RASULLAULAH KEPADA MU ALLAH AKU BERSERAH

Monday, June 18, 2012

SEKADAR INGIN BERTANYA - FATAMORGANA KOPERASI
Hamba ini, Sekadar ingin bertanya, pada perhimpunan akhirat nanti, apakah akan datang satu rahmat atau petaka dari Allah yang Maha Kuasa kepada hamba hambanya. Sekadar ingin bertanya, bolehkah hamba berbicara pada semua yang ada kaitan dengan koperasi. Jika diizinkan maka teruskan membaca, jika tidak sila berhenti disi kerana isinya tidak menyedapkan kita.

Merungkap peristiwa peristiwa melalui bait bait frasa yang lahir dari sudut hati yang amat dalam. Sekadar ingin bertanya, apakah kita membenci melihat hamba yang bertanya.. Bukan nya memberi usul kerana hamba tidak punya,  nak beri bukti ianya tiada. Sekadar ingin bertanya, apakah kita melihat dan memuliakan sesaorang dari lidah dan amalnya, atau kerana taat taqlik pada ketua. Sekadar ingin bertanya, apakah kita belum matang sehingga tidak BOLEH membezakan baik dan buruknya perkara. Sekadar ingin bertanya, apakah perwakilan yang hadir telah menjalankan tugas tugas utama, usul dan periksa atau senada seirama kerana gembira dipilih bersama sama, atau longlai menghirup udara pergunungan yang selesa. Sekadar ingin bertanya, bolehkah buku Undang Undang Kecil berguna, atau telah ada yang baru akan diterima  baru dimasukkan kedalamnya. UUK menjadi lapuk ditelan masa, Sekadar ingin bertanya, kenapa Lembaga Pengarah menghilang sekian lama, mengapa membisu seribu bahasa, tiada juga khabar berita, tiada road show atau taklimat kepada ahli ahli seperti sebelumnya, apakah kerana tiada apa yang perlu diperkatakan kerna telah sempurna segala galanya. Sekadar ingin bertanya, apakah notis mesyuarat perwakilan telah disemarakkan atau  dangkal tidak punya Facebook, Twitter mahupun Yahoo, Hotmail dan Google, itu wa tak periksa. 


Sekadar ingin bertanya, adakah kita yang hadir dan hidup ini mampu meneliti, mendengar dan membenarkan yang putih dari hitam, yang gelap dari terang, membezakan manikam dari permata. Sekadar ingin bertanya, dekad mana minit minit mesyuarat Agung dapat tiba ditangan perwakilan lebih awal dari biasa atau meneruskan tradisi laksana pisang goreng panas tersedia hanya bila sampai disana. Kenapa kita tidak boleh melakukkannya. Masukkan dalam softcopy , PDF dan seumpama untuk bacaan kita semua. Sekadar ingin bertanya, mampukah kita mendongak langit, kerna sudah bertahun tahun lamanya menunggu durian akan gugur mengenai kepala mereka yang celaka. Sekadar ingin bertanya, bilakah ahli ahli akan diberi sijil saham sepenuhnya, atau perlu menunggu setahun lagi atau printer printer CANON, FUJIXEROX, MINOLTA kerana  belum melahirkan ciptaannya. Sekadar ingin bertanya, apakah ada perwakilan berani membuat perubahan, bercakap berdasarkan hati dan perasaan yang jujur tanpa takut nista dari kawan kawan sesama. Sedar ingin bertanya, lengkapkah senarai ahli ahli dan hutang piutang mereka atau masih ada anggota dan bukan anggota tergaul bersama.


Sekadar ingin bertanya, adakah semua hutang piutang bekas ahli berhasil dipungut, apakah ianya dilupuskan Jika ada, siapakah mereka, kongsikan kami beban tersebut, bukanya membuka aib sesiapa, sangupkah kita melihat ROH rakan rakan kita menderita sekurangnya kepada waris waris menjelaskannya, agar tidaklah ROH mereka tersekat dilangit oleh Allah yang Maha Berkuasa. Sekadar ingin bertanya, apa yang telah terjadi pada syarikat insuran Takaful kita, apakah kita tidak ingin memberi yang halal pada kakitangan kita. Bukankah mencari yang halal itu wajib bagi kita yang berugama. Berilah pilihan saksama antara Insuran Great Eastern Conventional dan Takaful Islam jika kita orang yang beriman namanya. Sekadar ingin bertanya, sudah kah ahli Lembaga yang dilantik hadir kesemua kursus kursus wajib pengurusan, atau sepanjang tahun leka terlalu sibuk dan meletak tepi untuk menimba ilmu koperasi. Kita mungkin terleka kerana dunia maya  yang utama dicari setiap masa bukan akhirat tempat akhir kita. Kita adalah serupa di alam maya sementara. Menunggu dipanggil yang Maha Esa. Bukankah pernah dalam mesyuarat Agung lalu, pengerusi bersabda mengingatkan amal dan perbuatan untuk koperasi hanya semata mata tugas sukarela. Adakah elaun tidak mencukupi dan perwakilan tidak belas dan periksa jika kita meminta.


Sekadar ingin bertanya, berimankah kita dan sudahkah kita membasuh dosa dan noda. Sekadar ingin bertanya. Bilakah kita ingin membina pelapis muda pimpinan kita, apakah wajah wajah sekarang untuk kini dan selama lamanya dengan kudrat serupa sehingga usia mencapai 60 tahun lamanya. Apakah kita belaka akan sihat selama lamanya, adakah kita lupa nikmat sihat itu Allah yang punya. Kenapa kita tidak membuat kunci pendua, tidaklah kita nanti meraba raba. Ingatlah diakhirat kubur kita akan terang benderang atau gelap gulita hanya berdasarkan amalan kita.


Sekadar ingin bertanya, selesai dan muktamatkah isu perumahan di Gombak, atau menunggu sehingga ada kertas putih mahkamah memutuskannya. Sekadar ingin bertanya jika benar kes telah tutup sila nyatakan secara rasmi melalui surat kepada ahli. Sekadar ingin bertanya, Dimanakah PELAN EKONOMI dan PERANCANGAN STRATEGIK boleh dilihat ahli ahli. Apakah kekuatan perjuangan koperasi ini telah cair, atau mencapai KPInya jangalah perjuangan menjadi kabur bila dimamah usia. Bila agaknya setiap ALK yang mengetuai biro biro pula membentangkan prestasinya dan perancangannya. Insya Allah, maka semua marilah, kita pulanglah kepada Allah cahaya kehidupan, syarat bahagia di dunia, akhirat kekal selamanya pada Allah…Allah...Allah Hu Akbar.