MENCINTAI RASULLAULAH KEPADA MU ALLAH AKU BERSERAH

Sunday, March 13, 2011

CINTAILAH RASULLAULLAH

Anak anak ku,

Kejahilan agama menjadi-jadi. Sebuah hadith mengambarkan perkara berikut :-

بَادِرُوا فِتَنًا كَقِطَعِ اللَّيْلِ الْمُظْلِمِ يُصْبِحُ الرَّجُلُ مُؤْمِنًا وَيُمْسِي كَافِرًا وَيُمْسِي مُؤْمِنًا وَيُصْبِحُ كَافِرًا يَبِيعُ دِينَهُ بِعَرَضٍ مِنْ الدُّنْي

Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Bersegeralah beramal sebelum datangnya rangkaian fitnah seperti sepenggalan malam yang gelap gulita, seorang lelaki di waktu pagi mukmin dan di waktu petang telah kafir, dan di waktu petang beriman dan pagi menjadi kafir, ia menjual agamanya dengan kesenangan dunia." (HR. Ahmad No. 8493)Apabila sudah kenal baru datangnya cinta.

Hadith riwayat Anas bin Malik r.a. ia berkata:Rasulullah bersabda: Seorang hamba (dalam hadis Abdul Warits, seorang laki-laki) tidak beriman sebelum aku lebih dicintainya dari keluarganya, hartanya dan semua orang. (HR Muslim)

Anas r.a mengatakan bahwa Nabi SAW bersabda, “Salah seorang di antaramu tidak beriman sehingga saya lebih dicintai olehnya daripada orang tuanya, anaknya, dan semua manusia.” (HR Bukhari)

Seorang ustaz mengemukakan pantun bila menyebut tentang perkara sayang ke Nabi s.a.w. Pantunnya lebih kurang begini maksudnya :

Bila ayam jantan berkokok
Tanda hari hendak siang
Kena berhenti hisap rokok
Kalau Nabi s.a.w. awak sayang

No comments: